torsdag 18 augusti 2016

Skolstart

På söndagen återvände vi till stan, och på tisdagen var dagen som den nyblivna sjuåringen väntat på i evigheter: Skolan började. Stor iver och spänning på skolgården, och enormt mycket att berätta när jag hämtade henne några timmar senare. Hela vägen hem (promenaden tar en halv timme) och kanske en timme till babblade hon oavbrutet och glatt - om klassrummet, läraren, klasskompisarna, rasterna, maten, eftis, mellanmålet och allt annat som hade hänt under dagen. 

Och jag är så väldigt glad att jag tog tjänstledigt i augusti. Att jag har tid, ork och intresse att fråga mera ännu efter en timmes referat. Att jag kan fylla i alla papper, plasta böcker, se på när hon packar väskan och i lugn och ro öva skolvägen med henne. Och att jag utan stress hinner också med storasystrarnas behov - fast de är vana och tar skolstarten mycket lugnt, är det ju ändå grejor som måste ordnas, köpas och fixas.

Och de lugna timmarna har jag den här veckan ägnat åt att rensa garderober hemma. Påse efter påse förs till soptunnan, loppis eller återvinning. De senaste hektiska åren har vi nog bara pressat in allt i skåpen utan att hinna tänka efter allt för mycket. Det är otroligt hur många par urvuxna stövlar eller gamla ryggsäckar som har gömts i våra skåp - för att nu ta några exempel. Skönt att få ordning också där, och det är ju så mycket lättare att hitta sina grejor när det inte är proppfullt...  

Normala sysslor när semestern är slut här hos oss, alltså - att får ordning på hem, rutiner, måltider och tidtabeller. Men vilken lyx att få göra det i lugn och ro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar