fredag 7 november 2014

Nattvandrare

Gammal bild av de två marödörerna
Timmen mellan 24 och 01 var aningen orolig hos oss i natt. Först kom femåringen till vår säng (händer numera ytterst sällan). En kvart senare väckte hon mig igen och bad om ett glas vatten, och ännu en kvart senare för att meddela att hon går tillbaka till sin egen säng (tack för infon).

Ytterligare en kvart senare (kan inte fatta att jag somnade om varje gång här emellan) väcktes jag av mystiska ljud. Det dunsade, skrapade och prasslade i övre våningen. Jag gick upp och då hördes också låga frustanden - och alla ljud kom från vår soffa. Med viss bävan tände jag lampan och hittade en tom chipspåse och hunden (som alltså egentligen inte ryms där) under soffan. Att få in nosen i en chipspåse är ju också i vanliga fall en komplicerad manöver för hundar som inte har händer till hjälp, och när han försökte göra det under soffan (där han alltså måste kräla med magen platt mot golvet och inte kan lyfta på huvudet) blev det en del oljud.

Jag antar att den nattliga händelsekedjan gick ungefär så här:

1. Maken äter chips i soffan efter att jag har somnat.
2. Maken lägger chipspåsen på soffbordet, och glömmer den där när han går och lägger sig.
3. Hunden bidar sin tid och när allt är lugnt tänker han sig att han ska putta ner chipspåsen och smörja kråset.
4. Olyckligtvis blir putten litet okontrollerad och påsen åker in under soffan.
5. Hunden låter sig inte nedslås utan följer efter in under soffan.

Men sedan kom jag, tände lampan och störde processen. Hunden ålade ut igen med ett fåraktigt uttryck i ansiktet och viftade generat på svansen.

Och resten av natten blev lugn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar