fredag 3 februari 2012

De mest intressanta arbetsvägarna någonsin

Topp två av ovanliga arbetsvägar har båda skett i dag. Normalt tar vägen till jobbet 25 minuter och man kör i 90 största delen av vägen. I morse startade jag som vanligt klockan sju och märkte snabbt att föret var förfärligt. Det var snöstorm, och dimma, och mörkt och superhalt. För första gången någonsin var jag rädd när jag körde och trodde att jag hade varit hemmamamma för länge och vant mig av med att köra i dåligt väder. Men under dagen märkte jag ju att väglaget faktiskt var extremt.

Förberedd på att vägen hem skulle gå långsamt tog jag ut litet övertidstimmar och startade kvart över ett. Fyra och en halv timme senare - hela tiden i bil - var jag hemma. Mina båda alternativa vägar, Lahtisleden och Ring III, var avstängda men det visste jag ju inte. Efter otaliga minuter i bilköer, dirigerande hit och dit av brandkår och polis (i ett skede sa de att gamla vägen mot Lahtis var det enda alternativet - och jag ville ju verkligen inte till Lahtis) kom jag till sist hem via mystiska omvägar. Men med tanke på alla ambulanser och brandbilar som försökte komma fram är man nog bara nöjd att man alls kom hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar