onsdag 6 mars 2013

Nya äventyr

Ja, jag kom iväg från rampen till sist - hann till och med till fullmäktigemötet, nätt och jämnt.

Och så var jag på möte i Stockholm i går. Mellan mötets slut och flygfältstaxis ankomst blev ett 15 minuters hål, som jag utnyttjade på bästa möjliga sätt med att slinka in på ICA Maxi och handla det viktigaste. Tekakor, 1 kg mandelmassa, nougat och svenska tidningar.

I säkerhetskontrollen pep det när jag gick igenom (med och utan nycklar och bälte), så jag blev kroppsvisiterad. När det var klart hade en annan säkerhetsman öppnat min genomlysta väska och stod med min mandelmassa i handen och tittade strängt på mig.
- Är den här din?
Jag erkände, och han sa att jag måste checka in allt som ser ut som sprängdeg (eller det sa han inte, men jag läste mellan raderna). Oj nej, sa jag, jag checkar inte in något bagage och ids inte göra det bara för min mandelmassa, då får den bli här. Synd, men kan inte hjälpas. Då tyckte han visst synd om mig och sa att han skulle kolla med sin team ledare. Han kom tillbaka och frågade vart jag skulle. När jag sa Helsingfors fick jag ta den med, efter en föreläsning om att jag inte skulle göra om det.

Jag är ju glad över att jag tydligen ser ofarlig ut och över att jag fick med min mandelmassa, men jag undrar litet över säkerhetskontrollens konsekvens - skulle det ha gjort någon skillnad om jag skulle ha sagt Tel Aviv eller New York? Ingen vits att spränga plan mellan Stockholm och Helsingfors? Nåja, åtminstone roade jag ju mina kollegor.

1 kommentar:

  1. Oj suck! Vilket öde. Ja man tänker ju inte precis direkt på att mandelmassan liknar sprängdeg--- Men nu vet vi!

    SvaraRadera