fredag 24 september 2010

Höstmarknad


Ettåringen och jag var på besök i Ekenäs igår, och då det råkade vara marknad i stan tog vi också en sväng på marknadsområdet. Där var det tydligen tillräckligt med fart och fläng för ettåringen, för hon satt glad och nöjd i vagnen tills hon plötsligt somnade. Och jag fick titta på folk och ett varierande varuutbud.

I ett stånd såldes äppel, vitlök och gummistövlar. De absolut flesta stånden sålde kläder, så finländaren i gemen tycks inte dela min tveksamhet mot att köpa kläder på marknader. Och ståndet med lingon och tranbär "från Vasa skärgård" hade mycket längre kö än de med samma bär från de nyländska och åboländska skogarna. Månne många exil-österbottningar bor i Ekenäs?

På bilden mitt marknadsfynd: ett uppläggningsfat med målade myror. Jag tyckte det var roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar