torsdag 5 maj 2011

Förmiddagsprogram

I dag har jag tillbringat förmiddagen på polisstationen, med att ansöka om nytt pass. Åtminstone polisen i Esbo har ett riktigt stenålderssystem - man kommer in, tar en nummerlapp och sätter sig på en träbänk och väntar. Och väntar. Och väntar.

Förra gången, när jag ansökte om pass för minstingen, köade jag där en halv måndag och fick då rådet att inte komma i början av veckan, för då är köerna längst. Så jag hade ganska gott hopp idag, tills jag såg på en skylt på dörren att jag hade prickat personalens utbildningsdag, då köerna kunde vara längre än vanligt.

Efter en och en halv timme, en trädgårdstidning (? konstigt nog hade vi en hemma), en förmiddags-TV-serie som jag aldrig hört talas om och flera ofrivilligt hörda diskussioner och telefonsamtal kom jag faktiskt fram till luckan och fick lämna min ansökan. Och nästa vecka får jag personligen infinna mig igen och köa för att lösa ut det nya passet.

2 kommentarer:

  1. Nästa gång skall du komma ihåg att man kan BESTÄLLA tid till såna grejjor. Inga köande sen mera ,)
    -Lotta-

    SvaraRadera
  2. Jo jag märkte det när jag redan satt där. Förra gången jag kollade kunde man inte beställa tid för pass, bara för lov för sprängämnen och sådant. Men bra att det har lagts till, synd för mig som inte kollade...

    SvaraRadera