tisdag 10 maj 2011

Heldag med störstingen

I går var det igen en Barnens Parlament-dag för trettonåringen, den här gången i Helsingfors. Vi började dagen på Europadags-jippot med prisutdelning i en teckningstävling (trettonåringen hade varit domare), och fortsatte med besök och lunch på riksdagen. Sedan hade vi tre timmar fritid, vilket antagligen var mera spännande för deltagarna från Kittilä och Oululainen än för oss. Men vid närmare eftertanke är det ju en mycket sällsynt lyx att få gå på stan på tu man hand med trettonåringen, och trevligt var det.

Dagen avslutades på Borgbacken. Det var ju en perfekt kväll för nöjesparkbesök, och vi trivdes där i fyra timmar. Men jag har blivit för gammal, märker jag - jag började må illa redan efter några åkturer i sträck (där var så litet folk att man aldrig behövde köa) och fick sedan helt hoppa över de snurrigaste maskinerna. Halv nio var vi hemma, ganska utmattade och jag genomvåt då jag hade råkat hamna under vattenfallet i flodbåtarna. Maken, som hade tagit ut en semesterdag för att hålla ställningarna här hemma, var också nöjd - han hade till och med lyckats klämma in tre tupplurar under dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar