tisdag 6 september 2011

Duktiga barn

Att stora flickorna klarar sig och sköter sina uppgifter nu då båda föräldrarna är borta på dagarna hade jag nästan räknat med, men sjuåringen oroade jag mig litet för. Bara att öppna ytterdörren själv har vållat henne problem - tjugokilostypen har svårt att få kraft bakom dunsen som krävs för att man ska kunna vrida om nyckeln. Och sedan ska hon vara ensam hemma tills någon syster eller förälder dyker upp.

Men hittills går det hur bra som helst. Hon ringer glatt när hon går från skolan och på måndag kom det ett nytt kavat samtal när hon hade kommit hem: Ska jag ge mat åt hunden eller hur gör vi? Och i kväll, när jag var på nämndmöte och maken till butiken med tvååringen, hade hon tömt diskmaskinen helt på eget initiativ. Hon har vuxit metervis de senaste veckorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar