måndag 10 juni 2013

Lapplandsresan


Lapplandsresan fortsatte att vara bra. Den tredje dagen vandrade vi upp på Sammals båda toppar, och det var en trevlig upplevelse - med växter och blommor på toppen var de betydligt gästvänligare än Himmelrikets klippblockstopp.



Efter middagen fick vi steka plättar över öppen eld i kåtan på vårt lägerområde, och det var minsann en upplevelse. Samtidigt som jag stekte min första plätt med svetten rinnande (tung stekpanna på långt skaft och strålningsvärme från elden) stämde ett antal KFUK-damer i mogen ålder upp i en plättstekarsång på finska, med fem verser till melodin Fjärran han dröjer. Alla barn stekte sina egna plättar (och åt och åt och åt), mycket trevligt.

Efter plättstekningen avslutade vi med en nätt 2,5 timmars kvälls/nattpromenad, och sedan stupade alla i säng.

Fjärde dagen gick mest åt till städning och packning och hemresor, men även det gick med gott humör.

Och nu sitter man på jobbet igen, nöjd och belåten men faktiskt ganska trött. Det tar på att vara tillgänglig för ett helt sällskap barn 100 % av sin vakna tid. Dessutom kommer midnattssolen och jag inte riktigt överens - jag blir aldrig trött på kvällen så det tar tid att somna, och sedan vaknade jag varje natt klockan tre och hade svårt att somna om då solen strålade. Men men, roligt var det och jag tror nog jag kommer att återvända till sommar-Lappland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar