måndag 14 oktober 2013

London

Föga överraskande hade nioåringen och jag ett toppenveckoslut i London. Resans höjdpunkt - kanske - var besöket i Harry Potter Studios. Det var helt fantastiskt fint.

Jag tyckte att det gick smidigt att ta sig dit, men när jag nu funderar på det i efterskott så nåja - först bil till tågstationen nära min väninnas hus, sedan tåg till London Charing Cross, sedan metro till London Euston, sedan tåg till Watford Junction och sedan buss till Harry Potter Studios. Men allt gick faktiskt bra och vi kom inte fel en enda gång.

I studion fanns en hel del av Hogwart-rummen uppbyggda i naturlig storlek - här matsalen. Det enda som fattades är taket, som ju ändrar sig enligt tillställning. Och så fanns alla möjliga monster och figurer, kläder, peruker och massor massor av rekvisita. Det är otroligt imponerande, också för en vuxen. Man får en liten uppfattning om hur innovativa filmmakarna har varit, hur mycket jobb som har lagts ner och hur många människor som har varit involverade

På några ställen fick man prova själv - här övar nioåringen att använda en trollstav och på ett annat ställe fick hon flyga på kvast.

Och så smakade vi på Butterbeer - mycket icke-gott. Vansinnigt sött, som kolasås med litet bubblor.
 
1 Privet Drive, ingen var hemma.

Besöket på Harry Potter Studios tog en hel dag inklusive resor, men det är det nog värt om man är intresserad. Men man ska nog ha sett filmerna för att få allt ut av besöket. Mycket folk var där trots att vi var där en fredag - på veckosluten måste det vara fullsmockat.

Lördagen tillbringade vi i London centrum, gick i butiker, åt publunch och drack Hot chocolate. På kvällen sammanstrålade vi med min väninna och hennes barn, åt middag tillsammans och gick på musikalen Mathilda. Det var också en fullträff för nioåringarna, som tyckte den var den bästa musikalen de någonsin hade sett.

På söndagen shoppade vi, och nioåringen som ofta brukar ha svårt att hitta något som hon gillar kom minsann igång och ekiperade sig för en hel vinter. Och jag köpte jeans och jobbskjortor åt mig, och presenter åt systrarna, förstås.

Både nioåringen och jag är mycket nöjda med resan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar