torsdag 5 november 2015

Kvällsamtal med sexåringen

- Mamma, vet du, jag är mycket känsligare nu än när jag var mindre. Nu kan jag nästan börja gråta när mitt rum är råddigt. Förut sa jag bara "Mamma, kan du städa mitt rum?".
- Men vet du vad, nu är du så stor att du helt enkelt kan börja städa när ditt rum är råddigt. Jag behöver inte alltid vara med.
- Men mamma, jag tycker inte om att städa!
- Det gör inte jag heller.
- Va? Det gör du ju visst!
- Nej, jag tycker inte om att städa, det gör ingen. Men man tycker om när det är städat, därför städar man.
- Va? Tycker du inte om det?
- Nä, det gör jag inte. Jag tycker om när det är städat.

En minuts paus för att smälta denna nyhet.

- Mamma, vet du vad? Om någon någon gång frågar dig, att kan du städa mitt rum, så behöver du inte säga jo. Du kan säga nej. Den som frågar kanske inte alls blir ledsen, den kanske bara säger jaha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar