tisdag 17 november 2015

Oslo

Oslo var ju kjempegreit (jag googlade och lärde mig att grejt tyvärr inte betyder great på norska utan tvärtom ganska bra, och därför inte kan kombineras med kjempe - men det låter så fint att jag använder det i alla fall. I betydelsen great).

Vårt flyg gick 7.15 på lördag morgon, och tidsskillnaden gjorde att vi checkade in på vårt hotell redan vid 9-tiden. Eftersom vi hade stigit upp klockan fem var vi naturligtvis hungriga igen och inledde med ett hotellmorgonmål innan vi gav oss ut på stan.

Solen sken och Oslo visade sig från sin bästa sida, fast det var kallt. Vi traskade omkring och tittade på byggnader, gator, butiker och folk. Och på naturen och havet, som alltid fanns i bakgrunden.

Vi gick inte in för "en hyggelig bilprat", fast vi var litet lockade. "Inte som när man talar med frun, som till sist säger "Sa du något?", kommenterade maken.

Lunchen gick det litet si och så med. Språkförbistringen (trodde inte det var möjligt med norskan!), eller kanske mest att vi inte var så skarpa efter att ha stigit upp tidigt och promenerat omkring i timmar, gjorde att vi beställde "Räkfisktallrik" när vi ville ha räkor. Först när servitrisen frågade om det var vi som hade beställt rakfisk insåg vi vårt misstag - och googlade. Dessvärre visade det sig att rakfisken är norrmännens version av surströmming, men med lax. Fisken har fermenterats i månader, rekommenderas inte för personer med nedsatt immunförsvar och - ja, det var en upplevelse att äta den. Jag åt bara en bit av fem, med massor av tillbehör, men maken tänkte vara artig och åt upp allt. För att sammanfatta resten av upplevelsen kan man konstatera att fisken tydligen fortsätter att jäsa i magen, vilket leder till, tja, fart på tarmarna.

Sedan gick vi vidare till saluhallen i Grunerlökka, där vi äntligen fick riktigt goda räkor som lunch #2. Och så vandrade vi vidare.

På vårt hotell, Clarion Collection, ingick en lätt middag vilket verkligen var en vinnare efter en jättelång och aktiv dag. Vi kom till hotellet, duschade, gick ner och åt, stupade i säng och sov i elva timmar.

Nästa morgon strålade solen, och vi gick ut och promenerade på operahusets tak. Fantastiskt fint, men mycket halt efter en frostnatt.

Vid lunchtid åkte vi sedan tillbaka mot flygfältet, och åt resans sista räkor innan vi åkte hem. Mycket bra koncept för en avkopplande helg - en lång och aktiv dag, en lång natt och en riktigt lugn dag - och sedan hem i tid för att äta middag med barnen. Till sist hann vi ännu gå i bastu.