tisdag 13 december 2016

Litet julstämning

Hejhej, det är ganska mycket på gång så här strax innan jul, trots att jag jobbar mindre i år och antalet julfester som man går på kanske har halverats när barnen har vuxit... I går var det årets sista fullmäktigemöte med efterföljande middag, och i morse steg vi tidigt upp för att fira vår egen Lucia - dottern som föddes för tretton år sedan precis i dag och nu alltså blev tonåring.

Vårt regnbågs-tomtepar Dumbledore och Freddie Mercury har en hedersplats på bordet också i år.
Men när alla andra hade gett sig iväg till skola och jobb städade jag upp här hemma och julpyntade litet, och nu börjar faktiskt julkänslan smyga sig på när jag sitter i det prydliga huset och lyssnar på julmusik. Hyacinter behövs ännu, absolut, det får jag fixa när jag handlar senare i dag.

Sextonåringen har fullt upp i dag. Hon är tärna i byns Luciafölje och de uppträder naturligtvis hela dagen i dag. I morse glömde hon sin telefon hemme, och jag fick skynda med den till kyrkan och stannade sedan och lyssnade när de sjöng Hallelujah. Så vackert. Luciatåg kastar mig nuförtiden omedelbart tillbaka till Luciadagen för tretton år sedan, när vår tredje dotter precis hade fötts och Esbo Lucia med följe gick igenom sjukhuset och sjöng. Jag får en flashback till den där känslostormen när man är utmattad, lättad och djupt och innerligt lycklig för att barnet har fötts och allt har gått bra. Så numera blir jag mycket rörd av Luciatåg - jag som förut var en hårding :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar