måndag 19 juni 2017

Sommar

Sedan blev det ju sommarväder igen, och en härlig fortsättning på semesterveckan.





Jag åkte ensam till stan på lördag kväll, för att gå på en trevlig 50-årsfest. På söndagen var alla flöden på alla sociala medier fullproppade med bilder på rhododendronparken i Haga, och jag föreslog (till min egen förvåning, jag gillar inte rhododendronbuskar speciellt) att vi skulle åka på utflykt dit med 19-åringen. Och till min nästa förvåning tyckte hon att det var en bra idé. Så vi åkte.

Och det var fantastiskt fint, också fast man inte är speciellt förtjust i rhododendron. Så stort område, och så stora buskar (ibland var de som knotiga träd, som man gick under - det kändes som att gå i en djungel, med ekorrar i) i alla nyanser av rosa och vitt. Och så enormt mycket blommor! Det lär vara ett exceptionellt bra blomår. Och massor av besökare, hundratals bilar parkerade längs de närliggande gatorna och fullt på gångarna. Det känns på något sätt roligt, att en så här enkel och okommersiell utflykt lockar massor av besökare - finländare och turister. En del hade tagit med en picnickorg och satt med sin brunch mitt i grönskan. Fast man borde kanske åka hit en morgonnatt - det skulle vara magiskt att promenera här alldeles ensam.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar