fredag 15 september 2017

Finnjävel

Det hände sig en dag för många månader sedan, att jag var på ett årsredovisningsseminarium. På seminariet hände det sig att jag fyllde i en enkät, där man kunde vinna ett presentkort. I en överväldigande majoritet av fallen slutar ju historien där, men den här gången hände det sig faktiskt att jag vann ett presentkort! Och dessutom ett presentkort som jag verkligen, verkligen ville ha - ett presentkort på en sjurättersmiddag för två personer på restaurang Finnjävel!

Två lika matintresserade vänner anmälde intresse för att följa med maken och mig, vilket naturligtvis gjorde det ännu roligare, och i går var det äntligen dags för själva restaurangbesöket. Restaurangen har fått utmärkt kritik, så våra förväntningar var höga (trots den något underliga menyn med traditionell finsk mat - men på nytt sätt).

Den första rätten - efter hälsningen från köket - var svampgröt. Det lät ju som en konstig kombination, och den gråa röran såg inte mycket ut för världen, men smaken fick oss på fall direkt. Så vansinnigt gott.

Efter det följde gravad fisk och pannkaka med ren, som återigen lyckades överraska positivt. Vi var så uppslukade att vi inte ens kom oss för att fota... 
 
... innan vi kom till rätt nummer tre, kalakukko med fläskkött och abborre. Man bredde smöret på och åt den med händerna. Det var som en lyxversion av köttpirog, fett, salt, sött och underbart.

Nästa rätt var karelsk stek, som var gott men inte hade någon extra wow-faktor, och sedan kom vi till efterrätterna.

Äppel i olika former...

... och blåbär.

Vilken kväll! Oslagbar som helhetsupplevelse, med massor av nya (goda) smaker, massor av ny information (det fanns gott om servitörer och servitriser som var mycket pålästa), goda drycker och trevligt prat.

Hemma var vi vid halvelvatiden - middagen tog ungefär tre timmar - ytterst nöjda och belåtna. I dag har jag börjat dagen med att gå omkring på stan i ett PR-jippo, tre timmar med start klockan sju. Så nu börjar jag vara redo att inleda veckoslutet.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar