lördag 23 september 2017

Helsingfors!

Minstingen, maken och jag leker stadssemester - i Helsingfors, vår närmaste stad. Sjuttonåringen har sitt gäng hos oss i kväll och antydde att vi kanske inte behövde vara hemma allihopa. Vi kände inte för att fara till lande, men inte heller för att använda en massa pengar på t.ex. en Stockholmskryssning. Så kom jag på idén att tillbringa dagen i Helsingfors och övernatta i mommos och moffas övernattningslya, och den godkändes enhälligt av alla. 

Och det har varit en trevlig dag! Vi har gått upp och ner längs gatorna i stan, ätit lunch/middag (vad heter det när man äter klockan tre? Luddag?) på Bellevue, druckit kaffe på café och shoppat lite, för en gångs skull faktiskt mest åt mig! Jag hittade en handväska (som maken gav i julklapp för nio månader sedan), en bikini (stort behov, min gamla är inte värst elastisk mera) och en kaffemugg till jobbet (inget behov, men den var gul och knubbig och fin). Till sist köpte vi litet bröd och ost och jordgubbar till kvällsbit och kom för en halv timme sedan till mommos och moffas lilla etta med precis samma känsla som man brukar ha på stadssemestrar - nöjda och trötta i benen och ryggen.

På torsdagen höll vi för övrigt åttaåringens och hennes kompis försenade födelsedagskalas för klasskompisarna. De hade valt rock-tema och klädseln och programmet följde naturligtvis temat.

Och trettonåringen hade igen gjort en fantastisk tårta - med en godisgömma i mitten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar