söndag 3 september 2017

Septemberutfärd till Örö

Lördagen grydde grå och kulen, men vi bestämde oss för att ändå hålla fast vid vår plan på en båtutfärd till Örö (som hade smitts när väderleksprognosen lovade sol). Det var ett utmärkt beslut, vi klarade oss helt utan regn och hade tillräckligt med kläder i båten (fleece, tjock ylletröja och vindtät jacka - jag kunde inte riktigt böja armarna och kände mig som en snögubbe), så det blev hur bra som helst. Och om man i år skulle ha åkt på utfärder bara i soligt väder skulle antalet utfärder nog ha blivit mycket lågt.
 
 
Framme på Örö började vi med att värma litet korv på rastplatsen, och bestämde oss sedan för att promenera den södra naturstigen. I början finns några vackra villor...

... men sedan är det nog främst naturen som man får njuta av.


En och annan jordkällare, bunker, löpgrav och skjutbana finns också längs stigen. Åttaåringen är, härligt nog, ännu i den åldern att hon blir litet spänd och pirrig om man föreslår att där kanske kan bo ett troll - fast hon naturligtvis inte egentligen tror på troll.


Trettonåringen på Krapulaudden.

På hemvägen åt vi pizza i Kasnäs och var hemma sextiden. Att vara utomhus i den friska höstluften i sju timmar, promenera närmare en mil och avsluta kvällen med bastu är ju ett utmärkt sätt att spendera en lördag - och garantera att kvällen inte blir så sen.

På kvällen började jag känna mig febrig, och i dag är jag ordentligt förkyld. Inte så konstigt, kanske, både flickorna här hemma och kollegorna på jobbet har varit sjuka. Så vi kom hem tidigt, och nu planerar jag att tillbringa resten av dagen på soffan, så jag förhoppningsvis är i fuktionsdugligt skick i morgon igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar