måndag 3 december 2018

Juliga grejor

Så mycket juliga händelser som rymdes i veckoslutet! Tomtarna hade hunnit fylla på julkalendern. Artonåringen och jag sjöng med vår kör i en adventskonsert på lördag kväll, och jag sjöng med den andra kören i en adventskonsert på söndag förmiddag, i två olika kyrkor. Mycket bra adventsstämningsskapare. 

Det blev första advent. Maken och jag åt frukost i godan ro, på tu man hand (alla barn sov), medan det första ljuset brann. Icke-julig händelse relaterad till första advent: Jag skulle fota idyllen, och råkade svepa omkull mitt fulla saftglas - fem deciliter saft på duken, på bordet. Det fanns ju en tid när en måltid utan ett vält glas var en sällsynthet, men numera händer det rätt sällan. Och i går, när inga barn ens var med, så piggade jag upp morgonen med att välta mitt glas. Jaja, jag torkade upp så gott det gick, lade en tidning under duken, torkade lite till - och välte glaset IGEN!!! Sedan lade jag duken i tvätten, torkade upp, torkade också mellan skivorna i bordet och fotade ljuset utan duk.

På söndag kväll fixade vi årets pepparkaksby. Mellanbarnen - som axlat ansvaret som huvudarkitekter de senaste åren - hade planerat och bakat en igloo-by. Alla familjemedlemmar fick sedan dekorera var sin igloo. Notera speciellt den vackra sjön av socker - mor är mycket imponerad. Och bäst av allt: inget bränt socker behövdes för att sätta ihop denna by. Ingen brände fingrarna, och gissa om byn kommer att vara god att äta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar