onsdag 19 februari 2020

Sportlovsvecka

Denna vecka är det sportlov i södra Finland. Skolbarnen (två hos oss, alltså) har ledigt hela veckan, maken fick ett återfall med sin inflammation förra torsdagen, så han är också sjukledig (men antibiotikan har nu bitit, lyckligtvis) och den äldsta hemmavarande dottern hade bara en arbetstur denna vecka. Så det är litet andra rutiner hemma hos oss just nu. Jag är den enda som vaknar till väckarklocka, smyger upp med hunden (som inte är så bra på att smyga, han galopperar av och an i hela huset i sin iver att äääntligen få träffa människor igen efter den långa, långa natten), gör mig i ordning, tar med mig en smörgås och kör till jobbet. Lugnt är det där också - många på sportlov - så det känns litet halvledigt för mig också. Och i morse var det ljust när jag körde! Före klockan 8!

Näst-störstingen fyllde 20 år i går och firades med paket och önskemiddag (nötfilé och hasselbackspotatis i år). Hon ska flytta hemifrån inom kort, och presenterna var ganska fokuserade på det första egna hemmet. På vägen hem åkte jag via Återvinningscentralen för att se om de hade tulpaner (de har ganska ofta blommor, faktiskt), och de hade något ännu bättre - stora grönväxter för en billig peng. Perfekt till dottern, som älskar växter.

Torsdag-fredag har också störstingen och jag tagit ledigt. I morgon på morgonen kör vi iväg mot Nagu och sedan vidare med förbindelsebåten till Jurmo, där vi har hyrt en stuga för tre nätter. Tidigare i veckan, när stormen Dennis rasade som värst, var båtturerna inställda och vi började undra om vi alls kommer iväg, men nu ser det rätt bra ut igen. Det blir roligt och intressant att tillbringa några dagar där, mitt i vintern. På programmet står att promenera, laga mat och äta, gå i bastu, spela spel och läsa. Där finns naturligtvis ingen restaurang eller butik, så vi måste se till att få med oss allt vi behöver (och litet extra, om det blåser upp till storm igen medan vi är där kommer vi ju nog inte hem som planerat). Varma kläder, böcker, brädspel och all mat. Blir spännande!
 
För övrigt bokade vi en resa till Grekland över vappen. Sextonåringen ska delta i European Youth Parliament i Milano samma vecka, så hon kan inte följa med, men alla andra kommer. Blir toppen-toppen.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar