söndag 9 januari 2022

Landevecka i januari

 

Vilken landevecka det har varit! Härligt vinterväder, lugn och ro, utevistelse, brädspel, matlagning och -ätning, läsning, handarbete, serietittning och några utfärder. Mycket avkopplande och mycket lugnt - de alarmerande corona-nyheterna känns som om de hör till en annan värld, långt borta. 

Hundarna älskar snön, trots att man skulle tycka att den är litet besvärlig för korta taxben. De får vara mycket ute...

...och blir sedan mycket trötta.

En kall och vacker dag åkte vi och tittade till det andra landestället. Där stod det så vackert, mitt i sin vintervila, och väntar på våren.

Den fina syrenhäcken såg fantastisk ut också i vinterskrud.

Minstingen blev plötsligt intresserad av att virka. Hon letade fram ett mönster på nätet på egen hand, och efter att ha insett att hennes mamma har noll kunskaper i virkning tolkade hon det också helt på egen hand. Två gånger har vi åkt till Tokmanni efter mera garn.

Och så här fantastiskt fint blev slutresultatet!

Artonåringen har börjat läsa så smått inför studentskrivningarna, här som vanligt med en hund som sällskap.

Jag fick klart ett par sockor och började på nästa stickning - ett par Lovikkavantar. Jag har aldrig gjort det förut, men det var ju enkelt och gick snabbt. Garnet (från Adlibris, Felting Wool) är dessutom härligt mjukt, inte alls stickigt, och ska väl filta sig vid användningen av vantarna så de blir ännu varmare.

Äldstingen och hennes pojkvän kom hit med en vision: Att tillreda suffléer. Vi är ju alltid redo för olika typer av matupplevelser, så det passade utmärkt.

Det behövs många ägg för en trerätters måltid för sex personer. Och litet andra grejor.

Förrätten var ostsufflé...

...huvudrätten räksufflé...

...och efterrätten chokladsufflé. Allt mycket gott, chokladsufflén nästan himmelsk, och roligt med en sådan här temamiddag. Efter den var vi proppmätta och tittade bara på ett avsnitt X files innan vi lade oss. Bra kväll! 

Och i dag har maken och jag - hör och häpna - skidat! Jag tror att förra gången jag skidade var när 18-åringen drogs i en babypulka efter skidorna - så minst 15 år sedan. Men nu köpte jag ett par begagnade skidor på Återvinningscentralen och började så här försiktigt på en åker. Det var nog bra det, jag behöver minsann öva upp både balans och teknik, men det var roligt! Månne det inte blir fler turer den här vintern.

Snart får vi packa ihop och åka in mot stan igen, skolor och jobb börjar imorgon. Fint jullov har det varit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar