fredag 2 december 2022

Födelsedagsvecka

 

Jag hade födelsedag i veckan. Att fylla år i slutet av november är ganska bra, för det är så mörkt och dystert och händer så litet att man verkligen mår bra av något uppiggande. Och jag måste säga att familjen - och i synnerhet maken - nästan har överträffat sig själva detta år. 

Vi ska egentligen fira först på söndag, men sedan på riktiga dagen (på tisdag) tyckte maken att vi kanske ändå skulle gå ut och äta. Och sedan att han nog kanske ändå borde fråga de utflyttade barnen också. Alla nappade på ex tempore-inbjudan, och så åt vi alla middag på den lokala pizzerian. Hur trevligt som helst.

Igår var det dags för min present, men jag fick bara veta att jag skulle boka kvällen och inget mera. Inte ens när vi åkte iväg visste jag, och det började verka skummare och skummare ju längre ut i skogen vi kom. Men så var det en matlagningskurs med sydafrikanskt tema på Danskarby kök! Så trevligt, som en miniresa nästan, att laga mat med åtta andra och en kock som instruerade, och sedan äta middag tillsammans. Extra trevligt var att maken och jag fick tillreda musslor, som vi länge har tänkt att vi vill göra men inte riktigt kommit oss för att prova på. Nu kokade vi musslor i sås med kokosmjölk, lök, vitlök, ingefära och kryddor.

Förrätten. Förutom musslorna var det marinerade och grillade jätteräkor. Underbart gott.

Så åt vi tre rätter till, och var alldeles stinna i magen och mycket nöjda när vi rullade hemåt igen. Så trevlig kväll.

Och den "riktiga födelsedagsmiddagen" blir först på söndag - efter julglögg, 50-årskalas och studentfest hos kompisar. Inte illa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar