måndag 23 januari 2023

Grönt

 

På sistone har jag haft en vag känsla av att våra middagar hemma kunde innehålla aningen mera färska grönsaker. Eller egentligen något överhuvudtaget. Gurkan är jättedyr, tomaterna likaså (och de är inte ens goda på vintern), sallad ointressant (och innehåller det ens så värst mycket vitaminer?), morötter är goda, men det finns en gräns för hur mycket man orkar äta. På lördagen dök en bild på ärtskott upp i mitt instaflöde, och jag blev plötsligt inspirerad och googlade fram ett bra sätt att odla dem. 

Jag hittade ett tips om att göra hål i bottnen på en plastlåda, lägga den i en annan plastlåda, fylla på med mull, dränka mullen i vatten (överflödet rinner igenom till den undra lådan så småningom) och strö ut torkade ärter. Sagt och gjort, jag hade allt hemma och det tog knappt ens tre minuter att så dem, från början till slut. Och idag - två dagar senare - har de redan grott! Återkommer med ny rapport när de har kommit så långt att vi smakat på dem.

Innan jag började med slösurfandet och ärtodlandet var vi med maken och hundarna och promenerade vid havet. Det var så vackert, med alla träd sprayade i vitt och alla nyanser av grått på havet och himmelen. 

Och så har jag börjat sticka nästa par sockor, till maken denna gång. 

Inte så spännande händelser, men ganska trivsamt trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar