söndag 5 mars 2023

Aktivitet

 

Igår var vi på middag hos goda vänner. Det var jättegott och trevligt, så trevligt att klockan mitt i allt tog ett skutt från sådär 23 till 01:30, och så var vi hemma först 02:30. Sedan vaknade vi ändå klockan 7, som vanligt, både av egen invand dygnsrytm och av hundarnas obefintliga förståelse för att man kunde sova litet längre på helgmorgnarna.

Fyratimmarsnatten har (hittills) haft en högst överraskande effekt - istället för att vara slö och oföretagsam drabbades jag av något husmoderligt energiskov. Först bakade jag scones till frukost.

Sedan satte jag igång min hydroponiska odling för detta år. I år försöker jag odla mynta i tre av plupparna (basilika i två och koriander i en), med förhoppningen att vi ska kunna ha närodlad mojito som efterfestdrink på nittonåringens studentfest. Visste ni att myntafrön är pytte-pyttesmå?

Och sedan kände jag mig ännu inspirerad för att påbörja ett jobbigare projekt - och då ska man ju genast sätta igång. Det gällde kakelfogarna i vårt badrum, som blivit mörka och mögliga och äckliga. Vi har försökt putsa dem förut med diverse rengöringsmedel med ganska dålig framgång, så mina förväntningar var låga. Nu hade jag läst om rengöring med bara bikarbonat och tänkte prova det. Och det gick SÅ BRA! Jag gjorde en pasta av bikarbonat och vatten i en burk, blötte kakelväggen med duschen, bredde ut smeten i fogen, väntade några minuter och skrubbade med blöt tandborste. Trolleri! Det mörka rann ner och gick att duscha bort. En vägg är nu fixad, nästa får vänta på att vi ids skruva ner schampohyllan och ta itu med den.

Nu paus till lunch och sedan ska vi promenera efter bilen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar