lördag 11 mars 2023

Lördagsmorgon

 

Godmorgon från lande. Minstingen och jag kom ut igår kväll, åt middag med mommo på vägen och hann precis fram innan det blev mörkt (nu är det först 19-tiden!). Sedan fick hon välja film som vi såg tillsammans innan vi lade oss, rätt mysigt. I morse väckte de här små terroristerna mig, mycket högljutt och effektivt, innan 6:30, när det tydligen enligt deras inre hundklocka var dags att stiga upp.   

Men trots att man kunde ha önskat sig en litet längre sovmorgon är det ganska skönt sedan, när man går ut på morgonpromenad i kallt och vackert väder och efter det har flera lugna morgontimmar på egen hand. Jag köpte en ask jordgubbar igår, och de sprider en härlig doft i hela köket. Utländska jordgubbar har blivit så mycket bättre på senare år, tycker jag. Förut var de träaktiga och smaklösa, nu är de oftast goda - fast på samma sätt som med blåbär är ju nog inte ens nära de inhemska, solmogna.

Maken, som hade program i stan, kommer ut idag och ska mötas vid bussen. För övrigt har vi inga bestämda planer. Det blir utmärkt.

För övrigt var ärtodlingen i plastlådan en stor succé. Skotten växte upp snabbt och var jättegoda, och vi klippte dem över grönsaker och smörgåsar och mat. Och nu är nya skott på gång. Jag tyckte att jag läste att man får två skördar av samma ärter, och åtminstone två verkar lyckas bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar