måndag 2 oktober 2023

Firande i Stockholm

 

Min bror fyllde femtio i helgen, och vi firade det under en tur till Stockholm (där han bor). Kondis-kulturen är ju på en helt annan nivå i Sverige, och han hade beställt en blå prinsesstårta som faktiskt fick mig att omvärdera min tidigare rätt kyliga inställning till prinsesstårtor. Den här, med tunt kavlad marsipan, friska hallon och mycket vispgrädde i fyllningen var faktiskt underbar.

Brodern kom först till Finland, och så åkte vi allihop - mommo, bror och hela vår familj utom äldstingen, som blev hemma och tog hand om hundarna (av egen fri vilja, nog) - med Silja Line till Stockholm. Vi åt en femrätters meny på Bon Vivant som födelsedagsmiddag, och man har nu aldrig haft så här många bestick vid sin plats. Måltiden tog tre timmar och det var ju supertrevligt att sitta och äta och prata i lugn och ro, medan någon annan fixade all mat och disk. 

I Stockholm gick vi på stan (mycket shopping, i synnerhet för den lyckliga 14-åringen) och åt nästa middag hemma hos brodern - champagne, gravad lax, gös panerad med vallmofrön, ost och prinsesstårtan ovan. Lika gott som dagen innan, skulle jag säga. Så spelade vi litet kort innan vi övernattade, delvis på hotell och delvis hos brodern, och umgicks en dag till innan vi tog båten tillbaka på söndag kväll. Så trevlig resa! Och kul med gott om tid att umgås med familjen.

Förra veckan firade dessutom min svärfar sin 90-årsdag, så det var flera jämna födelsedagar och flera släktfester på samma vecka. Vad är nu bättre än det! Men nu blir det nog mera vardag och mindre champagne. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar