måndag 13 november 2023

Farsdag

 

På fredagen deltog vi i Nylands Nations trevliga föräldrasits, så vi styrde kosan mot lande först på lördag förmiddag (med ett stopp på Österby Grillen, där vi intog en länplig dagen efter-lunch). Vädret visade sig inte riktigt från sin bästa sida, men det är ju mysigt att sitta inne, elda brasa, höra hur regnet smattrar mot rutorna och bjuda mommo, som nyss fyllde år, på födelsedagsmiddag.

På farsdagen började vi med lyxmorgonmål (som nästan har blivit vårt primära sätt att fira sådana dagar) och kände sedan att vi nog måste ut, trots vädret, så vi begav oss till Västerby friluftsområde. Tur nog så insåg vi redan i stugan att det kanske är rätt blött i naturen, så minstingen och jag tog stövlar istället för lenkkare.

Och blött på marken var det, minsann! När vi kom till ett område med ganska långa spångar låg de helt under vatten, och när man steg på dem sjönk de ytterligare. Att vända om var inte ett bra alternativ, vi hade redan gått i kanske 90 minuter och var ganska nära slutet av stigen, och att gå runt gick inte heller. Så vi gick försiktigt vidare, och när jag främst höll koll på att vattnet inte skulle gå över stövelskaften glömde jag ju att jag hade två taxar i släptåg - tills jag hörde ett plask och insåg att de var tvungna att simma. De såg litet kränkta ut när vi väl kommit över, stackarna.

Men det blev ju en spännande promenad, och efter lunch-vilan i soffan var nog extra avslappnad efter det här förmiddagsprogrammet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar