söndag 28 april 2024

Första dagen

Igår kom vi fram så sent, efter att ha hämtat ut vår hyrbil och hittat fram till vårt boende, att vi bara åt en snabb middag på närmaste restaurang (fast det betydde att gå ner för extremt branta backar i några hundra meter, sedan över en väg och sedan upp på nästa kulle) innan vi gick och lade oss. I morse hade vi alltså ingen frukost, så vi styrde till dagens första mål Antibes - och ett café - så fort vi kom igång. Gamla Antibes var en vacker stad.

Finast var ju söndagens grönsaksmarknad. Så vackra grönsaker, och fullt med folk som utan brådska handlade till sin söndagsmiddag, parlamenterade och umgicks. Vi köpte litet nypotatis...

...men fisken och skaldjuren fick vi ju tyvärr hoppa över, då vi skulle vara på utfärd i många timmar ännu.

Efter gamla stan i Antibes körde vi mot Baie des Milliardaires d'Antibes och började traska mot stranden, när man inte fick köra längre. Man gick som i en tunnel mellan de höga murarna som omgärdade de enorma tomterna, med parker runt palatsen.

Men så småningom kom man till strandpromenaden, och den var otrolig.

Trappor och grottor och murar och naturformationer och planteringar.

Och Medelhavet, såklart.

Efter förmiddagens 15 000 steg var lunchpausen välkommen och lunchsalladen utsökt. Makens fiskpaté lär också ha varit det.

Sedan kände vi för litet omväxling, lämnade kusten och åkte upp till Saint-Paul de Vence. Mycket vacker och speciell stad, med trånga gränder, murar och stenhus, och mysiga serveringar överallt. Men fullt av folk överallt (det är ju söndag) och ganska dyr prisnivå. Roligt att promenera omkring i i ett par timmar, hur som helst.

Sedan var vi ganska trötta i benen och åkte "hem", via en matbutik. Nu har vi lagat middag och ätit på vår terrass med utsikten ovan. Helt toppen. Nu får vi bara försöka hålla oss vakna i en timme till innan man kan gå och lägga sig :)