torsdag 9 december 2010

Mycket på g

Den här veckan är smockfull. Program varje förmiddag och kväll (det normala spelrummet för mig). I morse skulle jag ge mig iväg för ett kort jobbpass i Helsingfors i samma stund som jag lämnade minstingen i parken, så allt måste liksom vara klart på en gång på morgonen. Väckarklockan ringde 6.40 och jag satte mig i bilen, på väg till mitt eget, 9.37. Och då var huset långt ifrån tip-top och jag hade inte hunnit dricka kaffe.

Hur är det möjligt att morgonsysslorna tar så länge? Jag tror inte det beror på att jag vimsar, så tydligen tar det faktiskt tre timmar att

  • duscha, klä på sig och göra sig i ordning
  • väcka skolbarnen och se till att de stiger upp
  • sätta på en maskin tvätt
  • sitta tre minuter med en nyvaken ettåring i famnen
  • klä på henne, koka gröt och mata henne
  • hela tiden svara på en konstant ström av frågor av typen "Har du tvättat ljust?", "Hur kallt är det ute?", "Var finns en tomtemössa?", "Har vi något program på veckoslutet?", "Har du sett min telefon?"
  • putta ut skolbarnen som börjar åtta
  • tömma diskmaskinen
  • äta en smörgås själv
  • rada in smutsig disk och ställa tillbaka frukostgrejerna i kylskåpet
  • klä ytterkläderna på minstingen och se till att två aningen virriga förstaklassister får på sig och med sig allt relevant
  • packa alla i bilen och köra ettorna till skolan till nio
  • komma hem igen med ettåringen
  • gå ut med hunden
  • klä på ettåringen massor av ytterkläder
  • lämna henne i parken
  • åka iväg
Tur att jag inte ska vara på något jobb klockan åtta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar