måndag 27 maj 2013

Lande

Ojoj vad det var fint på lande! Försommar veckosluten hör nog till de bästa. Nätterna blev inte så långa (jag hade tydligen inte fått treåringen tillräckligt övertygad om den här planen), men annars var allt som det skulle.

Lördagen började med mulet och kallt väder, men det gjorde ingenting för vi hade ändå ärenden att uträtta - bland annat gick jag till frissan, och det var verkligen på tiden. På eftermiddagen blev det plötsligt soligt och varmt, och vi grillade och åt ute och avslutade sedan kvällen med en utfärd till vår närmaste badstrand. Bara treåringen vågade sig i vattnet, dock, men kvällssolen var fantastisk.


På söndagen var det mulet igen - bra arbetsväder som min farfar skulle ha sagt. Maken åkte och sjösatte båten med de två minsta och jag satte i gång med det här:


Mitt så kallade trädgårdsland. Varje år planterar jag något, men ofta blir det sedan så torrt på sommaren att allt vissnar (vi har inte heller vatten att vattna med om det inte regnar). Och ibland hinner (eller orkar) man inte rensa ogräs med den iver som skulle krävas... Det är alltså helt onödigt att göra det för omfattande och arbetskrävande, men något planterar jag alltid - och åtminstone persilja och lök brukar vi också få skörda.


Efter några timmars arbete såg det ut så här: dill, persilja och gräslök i det bakre landet och gul lök i det främre, alldeles nyinstallerade landet. Nu håller vi tummarna för lagom med regn (bara på nätterna på högsommaren, förstås).


Och den här trädgårdsmästaren släpptes inte längre ut när vi hade sått och planterat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar