måndag 11 augusti 2014

Sociala

Veckoslutet var mycket socialt och festligt. På fredagen åkte vi direkt efter jobbet till goda vänner, som vi inte har träffat på länge. Det var roligt att se dem och vi bjöds på god mat, och kunde sitta ute utan tröjor i den allt mörkare augustikvällen tills vi tog en taxi hem vid 24-tiden.

Nästa dag började långsamt i stan. Första lördagen på evigheter (sedan maj?) som man åt morgonmål i lugn och ro med tidning, utrymme på bordet, flera sorters pålägg till smörgåsarna och nymalet kaffe. Lyxigt det också (fast jag nog kan tänka mig ett antal lande-veckoslut ännu). Sedan en uppröjning hemma (som det såg ut! Alla har bara snabbt kommit in och tömt sina väskor och packat nya ända sedan sommaren började) innan vi gav oss iväg mot nästa fest - kräftisen på andra goda vänners lande.

Båda festerna var supertrevliga. Sällskapet var glatt, maten läcker, vädret fint och ungarna snälla. Vilken lyx, att få äta gott och samtala i fred medan de små barnen roar sig själva (de stora har ju redan länge suttit lugnt tillsammans med oss och ätit). På fredagens party lekte de utomhuslekar i timmar och på lördagens sprang de omkring och hoppade trampolin (mer kreativt ju längre kvällen led... I något skede tog de av sig alla kläder och fyllde flera ämbar med vatten, som de sedan hällde ut på trampolinen. Så hoppade de lyckligt i vattenpölen).

Som avslutning en bild på efterrätten - ett nytt experiment med mycket lyckat resultat. Man smälte socker och blandade med lika mycket smält smör, och sedan stekte man bullabitar i blandningen. De extremt rika riddarna serverades sedan med mascarponegrädde med limesmak och färska bär. Namnamnam.

Jag försökte även fota supermånen innan vi gick och lade oss, men eftersom jag i det skedet inte lyckades få min telefon att fota utan blixt (däremot tog jag tydligen två VIDEON av månen, hmmm...) får ni inte se bilder. Men den var fin.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar