tisdag 17 oktober 2017

Snart semester!

Ett par arbetsdagar till, och så blir det en veckas semester! Som jag väntar. Sommaren bjöd ju inte på så hemskt mycket sol, så jag hoppas vi kan kompensera med många bad i hav och pool och många timmar i solen nu. Och god mat! Och långa nätter! Och litet vandringar och annat program.

Vi kunde bestämma tidpunkten och boka resan så sent, att flygen från Helsingfors var fullbokade och jättedyra. Därför åker vi via Stockholm, vilket medför en del extra arrangemang. På fredag morgon tar vi dagsbåten från Åbo, övernattar sedan vid Arlanda och tar morgonflyget (avfärd 6.15) därifrån. På hemvägen blir det samma procedur, minus hotellnatten i Sverige. Menmen, jag tror det blir hur bra som helst - att tillbringa en dag med att läsa, tupplura (vi har hytt), följa barnprogrammen och äta på båten blir en bra inledning på semestern.

Hittills har vi förberett oss genom att kolla att passen är i kraft och ta en tur till biblioteket. I kväll blir det kanske att tvätta kläder och leta fram shortsen. Hurra!

För övrigt hade vi en middag i lördags, som jag fortfarande hämtar mig ifrån. Ovanligt nog blev det ett riktigt party. Vi var bara åtta vuxna, men ljudnivån - prat och skratt och musik och dans - var så hög så nittonåringen, som kom hem sent på kvällen, sa att partyljuden hördes långt ut på gatan. Och åttaåringen sa nästa dag, appropå ljudnivån när hon skulle somna, att "Nästa gång måste ni bjuda gäster som inte har så mycket humor!" Söndagen var alltså litet stillsam, och ännu i går kände man av efterdyningarna. Men vad gör nu det, en rolig kväll (och natt) är ju nog värd litet efterrräkningar.