måndag 8 oktober 2018

Svamp!

Den lugna helgen började på ett synnerligen överraskande sätt, när en motorcykelpolis smög upp bakom oss på motorvägen och gav maken (och chauffören i bilen framför) kännbara fortkörningsböter. Jaja.

Men på lande var det kallt och soligt och vackert och lugnt - ett höstveckoslut när det är som bäst. Vi sov länge på lördagen - natten var litet orolig p.g.a. hunden. Han är ju van vid stadsmiljö där det alltid finns ledljus, och på landet är det ju verkligen beckmörkt. Han ser alltså ingenting när han vill byta sovplats på natten, och har nu lärt sig att gnälla eller skälla till FÖR ATT VI SKA TÄNDA LAMPAN (eller telefonen). Huhhuh. Nioåringen fick rida en timme, sedan gick jag ett par timmar i skogen och så fick vi gäster på kvällen. Vi åt fondue och gick i bastu, avslappnat och trevligt.

På söndagen gick maken och nioåringen med på att komma ut i skogen, på villkor att vi "inte skulle gå så långt". Jag tog dem till en glänta som jag hade sett ut i fjol, men aldrig kollat i svamptider - och där fanns så vansinnigt mycket trattkantareller! På mindre än en timme plockade vi korgen full, kanske åtta liter eller ditåt. Så åt vi lunch, städade upp och åkte tillbaka till stan, så vi skulle hinna till nioåringens jomppa.

På hemvägen körde jag, lyckligtvis. För på samma avsnitt på motorvägen hade de nu fartkontroll på andra sidan! Åtskilliga bilar stod vid sidan av vägen och väntade på att få sina böter utskrivna. Mycket ovanligt med fartkontroller på motorvägen, jag tror jag aldrig har sett det förut? Och då har vi ju nog kört den här vägen regelbundet i femton år.

Så åt vi svampsoppa till middag, så gott. Till sist rensade flickorna och jag resten av svampen (det tog över en timme fast vi var flera), förvällde den och frös in den. Så fint att ha senare i år. Och av alla minisvampar att döma lär det bli mera nästa gång vi kommer till lande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar