onsdag 16 oktober 2019

Ny vecka, nya ovanligheter

Hälsningar från Nådendal! Jag jobbar tisdag-onsdag i Åbo den här veckan, och till min stora förvåning var alla hotell i Åbo fullbokade när jag försökte boka hotell förra veckan.

- Men vet du inte vad som händer i Åbo på tisdag?, sa min kollega.

Det visste jag ju inte, men nu vet jag: kvalmatch inför fotbolls-EM, Finland-Armenien, 9000 (?) åskådare som fyllde hotellen - så jag fick bo i Nådendel. Och det är ju hur bra som helst. Dessutom vann Finland uppenbarligen matchen.

Staden är tom, nedstängd och igenbommad - men vacker ändå, i väntan på nästa sommarsäsong. På min kvällspromenad på en dryg timme, längs stranden och i gamla stan, såg jag totalt ett tiotal människor (majoriteten med en hund, och tre gubbar i en liten båt - de hade kanske varit ute och fiskat?). Spahotellet, där jag bor, är däremot fullt av höstlovslediga barn med sina mor- och farföräldrar.

Våra barn har höstlov torsdag-fredag, och maken och jag har tagit fredagen ledig. I morgon på eftermiddagen styr vi två bilar (alla kommer med, hurra! Till och med hunden) mot Koli, där vi har hyrt en stuga. Vi planerar att vandra i nationalparken, äta gott, bada bastu och spela bordsspel. Blir bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar