fredag 2 juli 2021

Kort (?) rapport

 

Jag jobbar ännu idag, men sedan börjar en fem veckor (!) lång semester. Lite övade jag redan i hängmattan igår kväll.

Minstingen och jag åkte ut till lande på onsdag kväll (maken hade stannat här hela veckan). Ganska somrig känsla när man åker iväg med bilen fullproppad, och ser en tvättad matta, några tomatplantor och två cyklar när man tittar i backspegeln. 

Här emellan har vi bland annat firat midsommar i skärgården med några kompisfamiljer. Det var vackra, ljusa, varma nätter...
... mycket god mat och dryck, bastubad och simning... 

... och fina vyer. Finns inte mycket som är lika fint som Finland i juni.  

Förutom de ovannämnda programpunkterna fick barnen/ungdomarna åka ring efter båten. Alltid kul, och nu var vattnet dessutom riktigt varmt (ibland har det ju varit bara dryga tio grader på midsommaren). 

De vuxna spelade ett traditionellt parti Trivial Pursuit (på finska från 1986, vilket ökar svårighetsgraden exponentiellt - man måste komma ihåg vad länderna hette då, vilka kändisar och politiker som kan tänkas ha varit aktuella och vad förkortningarna på olika organisationer är på finska) och herrarna vann för andra året i rad - med minsta möjliga marginal. 

Och så åkte vi hem till eget lande, med paus för lunch på Café Bryggan i Hangö (härlig mat, rekommenderas) och ett strandhugg på en öde ö. 

Nu ska jag jobba i några timmar till innan jag kopplar in autosvaret på mejlen, loggar ut och börjar semestern. Inte illa alls!

Mina trädgårdsland har för övrigt större invånare i år än vanligt. I bakre landet finns två zucchiniplantor, en gul och en grön. I främre landet bor en frilandsgurka och några plantor grönkål. Dill har jag sått i en kruka. Vi provar så i år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar