söndag 20 juni 2021

Liten resa till Åland

Att tre generationer damer åker på en tur till Åland visade sig vara ett mycket lyckat koncept. Åland är ju trivsamt och trevligt, vädret var fantastiskt och försommaren som vackrast. Vi bodde på hotell Pommern i Mariehamn och gjorde utfärder därifrån, med bil och till fots. Fungerade perfekt.

Första eftermiddagen gick vi omkring i Mariehamn och åt sedan fantastisk middag på Indigo, medan elvaåringen underhöll oss med sina funderingar (som det inte är brist på) och imitationer.

Nästa morgon började vi med att gå på Lars Lerin-utställningen, som till vår glada överraskning visades i Mariehamn. Sedan tog vi bilen och åkte omkring på ön, bland annat till Eckerö och Geta. Det känns ju litet som utomlands - och mycket som semester - när man utan brådska kör omkring på de röda vägarna, väljer mål efter hur man känner och stannar när man har lust.

Gott åt vi också den dagen - lunch på Stallhagens gastropub och middag i Smakbyn.

Nästa dag tog vi färjan till Föglö. Vi hade aldrig varit där och ville se hur det såg ut - ön och i synnerhet det nya badhotellet, Carlsro. På färjan var det ingen trängsel direkt, gick lätt att hålla avstånd på däck.

Föglö var vackert, men ganska öde. Kanske det piggnar till efter midsommar, men just nu såg man inte många människor någonstans. Lunchen på Carlsro var i alla fall utmärkt, men sedan tog vi nog färjan tillbaka till Mariehamn, fotbollsmatcherna och middagen.

Den sista dagen hann vi ännu med en spännande omgång äventyrsgolf och en sväng i matbutiken för att köpa svenska delikatesser innan båten gick tillbaka till Åbo.

Det var på alla sätt en lyckad, trevlig och avkopplande miniresa. Kan varmt rekommenderas!

1. Faktiskt, då Vår Familj, första gången, var på Åland och -där Husö, Sista Veckan i Juli 1988, känndes det på något sätt, som Utomlands, fastän ju Åland, på sitt sätt, är en del av Finland, men tex. av Yles Kanaler, fick man nog Riksradion, att höras med Relativt Enkla Jousteringar, men redan, då man ville Lyssna på Ykkös och -Kakkos-Verkko, måste man tex ha Radion i Våningsängens övre säng, antennen, just i en viss Possision osv och följande År på Ekkerö, var det ännu mera Intressant, för Kakkos-Verkko, fick man att höras bara under en Dag, fastän man försökte med olika Jousteringar och då det blev Dags, att försöka Skaffa sina första CD-Skivor i 3 olika Affärer i Mariehamn, fick man Inse, att det inte riktigt finns någon annan Musikstil i Skivväg, än Dansmusik och inte ens fast Peter Gabriel, Hector, Irwin Goodman, Eppu Normaali osv och gällande Irwin, fick en Bekant Uppläva, då de i Skivbutiken, frågade honom, om det är någon sårts Klassisk Musik, till vilket en Föreläsare, som var Bjuden och Föreläsa till vårt Mötesveckoslut, fick ett Gott Skrattanfall. Allt dettoaktat, är ju Åland Fint på alla sätt och senast, har man varit där i Augusti 2008, boende i Mariehamn, Ätande Strutsgryta med ris på en Vin och -Strutsfarm, Besökande det då relativt nya Marie Bad och många, andra, Intressanta Utfärder.