fredag 3 september 2021

Sensommar? Förhöst?

 

Förra veckoslutet gjorde vi något som inte har varit möjligt på länge, länge - vi åkte på kryssning till Stockholm! Det var så trevligt, och kändes som ett stor händelse efter den långa pausen. I Stockholm hälsade vi på min bror och min moster, och på båten åt vi väl mest :) När man har blivit vaccinerad två gånger (eller är under 15) var procedurerna runt resan inte heller så värst betungande (de kollade snabbt våra vaccinationsbevis när vi kom tillbaka till Finland, inget annat), så allt som allt var det en trevlig och uppiggande upplevelse. För lilla taxen, som för första gången i sitt liv fick tillbringa två nätter utan oss, var det säkert också mycket spännande - men de hade haft det bra tillsammans med min kollega.

På söndagen var vi och plockade majs på ett självplock i närheten. Ganska roligt att se hur de växer och försöka hitta mogna och fina exemplar.

Och så kokade vi dem. En timme efter att de plockades åts de upp, och det var ju supergott. Majsplockningen var barnens fyndiga födelsedagspresent åt maken och minsta systern - tur att också jag fick vara med.

För övrigt har vi jobbat och gått i skola och så. Vi försöker igen äta främst vegetariskt på vardagarna, och jag har ansträngt mig för att hitta bra recept - det gäller ju att middagarna både ska bli goda (så minstingen äter) och mättande (så maken inte äter fem smörgåsar en timme senare). Ganska bra har det gått, faktiskt, med mycket grytor med olika slags grönsaker och linser och massor med kryddor.

Snart ska vi åka ut till lande med maken, tolvåringen och hunden. I morgon kommer ett par kompisar (och en kanin!) på besök, och då ska vi äta kräftor. Blir roligt!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar