onsdag 29 september 2021

Det ena och det andra

 

Maken och jag ska åka till Tallinn på veckoslutet (på tu man hand!). Igår fick jag plötsligt en vag minnesbild av tidigare diskussioner om att körkort inte duger som identifikation då man ska över gränsen till Estland - så jag kollade upp det, och jo, man behöver pass eller ID-kort. Därefter letade jag fram mitt pass, och det visade sig att det hade gått ut i mars! 

Man kanske skulle kunna leta upp argument för att pass eller ID inte behövs inom Schengen, och förbereda sig för diskussionen om man skulle råka ut för en slumpmässig koll, men eftersom jag ändå kommer att behöva ett pass förr eller senare (hoppas jag ju) tänkte jag att det är lika bra att försöka fixa det. Det var naturligtvis omöjligt att boka tid, alla passtjänster är ju överbelastade nu, så jag tog mig till polisstationen vid tretiden igår på eftermiddagen. Där kryllade av folk, och på dörren stod det att det är två timmars väntetid - men jag tänkte att jag nu ändå stannar en stund (utanför) och kollar hur snabbt kön rör sig. Och ser man på, fem över fyra (när stället stänger kvart över fyra) var det faktiskt min tur! Och ser man på en gång till, med förhöjd avgift kan man få passet redan nästa dag! Så nu väntar det på mig i Helsingfors, där jag tänkte hämta det i morgon. Vackert så.

För övrigt börjar trattkantarellerna komma nu. Förra söndagen var vi en sväng till lande, och mommo och jag plockade många liter på en knapp timme. På söndag kväll åt vi underbara varma svampsmörgåsar, och idag blir det "massor av svampsås" till vegebiffarna, enligt minstingens önskemål. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar