onsdag 5 januari 2011

Liten hjälpreda

Ettåringen utvecklas med stormsteg. Hon förstår mycket mer än för några veckor sedan. Och är väldigt hjälpsam. I morse plockade jag undan alla skor i vår tambur, och hon hjälpte med att plocka undan tidningar. Fast hon tyckte att de skulle plockas ur hyllan och ner på golvet.

"Så ska jag dammsuga", sa jag. Varpå hon sprang till hjälpköket och började dra i dammsugaren, som tyvärr stod bakom strykbrädan så jag måste rusa dit för att förhindra blodvite. Sedan dammsög vi. Jag höll i munstycket och drog åt mitt håll, hon höll i själva maskinen och drog åt sitt.

Jag tog en tandborstningspaus och då trängde hon sig förbi mig, tog tag i WC-borsten och började vispa runt i toaletten. Jag lyfte ut henne och stängde dörren och borstade vidare till ljudet av hennes förorättade tjut och bankanden.

Därefter tvättade vi. Jag laddade in smutstvätt i maskinen, hon laddade in allt hon kom åt med bestämda tag. Rena kläder, smutsiga kläder av alla färger, leksaker, hundens koppel. Jag räddade allt olämpligt (tror jag) och tryckte igång maskinen. Hon tryckte samtidigt hundra gånger på knappen för centrifugeringshastigheten så den blev på 600 varv/minut.

Pust. Fast hon är ju fjärde barnet så jag vet att hon måste få vara med. Förr eller senare tar jobbet kortare tid om hon hjälper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar