söndag 10 april 2016

Helg

 
Det tog ett tag att komma ner i varv, men nu börjar allt att kännas behagligt och vanligt igen. Och det är ju vår, märkte jag, när jag promenerade i dagsljus på torsdagen. Att det kan göra en glad. Och i dag har det ju verkligen känts som vår, när solen skiner på en söndag och vi har krattat, klippt buskar, bytt däck på bilarna och tagit fram cyklarna.
 
I går var vi på Sveaborg med maken och minstingen, och när vi kom tillbaka i land i Helsingfors, redan något överhungriga, råkade vi halvt av misstag trilla in på restaurang Bryggeri. Vilken trevlig bekantskap! Mysig miljö, bra mat (vi åt hamburgare) och specialöl. Och det som gjorde mig riktigt, riktigt välvilligt inställd till restaurangen var att man fick beställa deras öl i endecilitersglas - och literpriset var det samma oberoende. Man fick alltså tre olika öl, 1 dl styck, för samma pris som ett tredecilitersstop (mitt val) eller fem olika (vilket maken slog till med) för samma pris som ett halvlitersstop. Toppen!   

Och till sist en orelaterad bild på mellanbarnens fantastiska efterrätt från förra helgen - vitchokladmousse med frukt i ett skal av mörk choklad. Skalen lagades med hjälp av små ballonger, och innan de upptäckte att den smälta chokladen måste svalna för att inte spräcka ballongen var det en aning livat i köket. "Oroa dig inte, det sprutade mest neråt!" var ett av svaren när jag undrade vad som hände. Så jag bestämde mig för att inte alls titta in i köket innan de var klara, och det var en utmärkt taktik, för de fick faktiskt allt uppstädat. Och slutresultatet var verkligen värt all (deras) möda - så gott, och så vackert. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar