torsdag 21 juni 2018

Resan till Legoland

Vi är lyckligt och väl hemma igen efter vår resa till Legoland. Det kändes aningen nervöst att vara ensam ansvarig för allt - jag hade bokat allt (flyg, hyrbil, biljetter, boende...) skilt och utan att någon annan ens hade sett bokningarna, och skulle vara ensam vuxen under resan. Och när man bokar allt skilt känns det ju alltid som om det kommer att bli problem med något - men icke denna gång. Allt klaffade perfekt.

Vi startade tidigt på söndag morgon och landade i Köpenhamn redan före tio på morgonen. Jag hade bokat en VW Up, men på hyrbilscentret gav de mig en litet större bil i stället, för bilarna i den minsta klassen var slut. "Eller, sa hyrbilsmannen, så kan du betala 50 DK extra per dag för en splitterny Audi A3". Jag tackade ja till erbjudandet och var glad för det senare, när det visade sig att vägen till Legoland i stort sett var tre timmar av motorväg. Det var en njutning att köra den tysta, snabba, smidiga bilen.

Vi åt lunch på vägen och tvåtiden kunde vi sedan checka in på vårt rum på Legoland Village och ta oss i i nöjesparken.

Legoland var bra, men våra (i synnerhet åttaåringens) förväntningar var så skyhögt ställda att det nog inte överträffade förväntningarna. Jag tror faktiskt att Borgbacken är större? Men det är trevligt uppbyggt, med legoskulpturer överallt i och mellan attraktionerna. Legostäderna är ju fantastiska, och maten var bra. Det var tydligen inte högsäsong ännu, så vi behövde knappt köa alls. Nöjda med besöket var vi nog.

Efter att parken stängde åt vi och gick sedan på upptäcktsfärd i Legoland Village. Och det var trevligt! Förutom hotellrummen (som vi bodde i) fanns det campingplats, stugor, tunnor och tält som man fick hyra. Där vimlade av barn, och fanns en enorm lekplats med trampoliner, roliga klätterställningar och en hage med åsnor och kaniner.

Rummet var också bra, rymligt och snyggt, och morgonmålet riktigt bra (man fick steka plättar!).

Nästa dag, vår andra dag i Legoland, regnade det så smått hela dagen. Det gjorde nu inte så mycket, vi hade räknat med det och hade lämpliga kläder, och vi åkte så mycket vi orkade i alla fall. Fyratiden på eftermiddagen började vi tycka att det räckte (lyxigt att en gång få vara i en nöjespark ända tills barnen faktiskt säger att det räcker!) och tog bilen och åkte mot vårt andra boende, i Grindsted.

Där bodde vi på ett B&B, i ett riktigt mysigt rum. Vi gick ut och åt pizza och kollapsade sedan i sängarna efter två långa och intensiva dagar. Men på resor ska man ju också få ligga i sängarna och titta på tv och äta godis, annars blir det inte rätt.

Tredje, och sista, dagen hade vi inget planerat program. Vi började köra tillbaka mot flygfältet, men hade nu tid att ta det lugnt, köra på mindre vägar och stanna på olika ställen längs vägen. Danmark i sommarskrud är grönt, vackert och trivsamt.

Så vi pausade litet, körde litet, åt litet och shoppade litet, och kom sedan fram till flygfältet just i lagom tid för att lämna tillbaka hyrbilen och i lugn och ro ta oss till planet.

Och så fick vi flyga hem med Freddie Mercury på fenan!

Hem kom vi 00.30 på natten till onsdag. Och sedan gick hela dagen i går i ett, med massor av jobb på jobbet och förberedelser för midsommaren på kvällen. Men snart stänger jag datorn, åker hem, lagar litet mera midsommarmat, tar med maken, barnen, hunden, några extra barn, maten, packningen, två bilar och en båt och kör mot lande!

Ja, och en resa till Legoland? Det kan jag nog varmt rekommendera, även om du är ensam vuxen. Kanske allra, allra bäst för barn i 5-7 års ålder, men 8- och 14-åringen hade nog också roligt. Dessutom kan man helt tydligt boka allt själv, och inte betala tredubbelt för en arrangerad resa. Vill man komma riktigt enkelt undan flyger man till Billund - den flygplatsen är bokstavligen på andra sidan vägen från Legoland. Man kan gå från planet till nöjesparken och boendet.