onsdag 27 juni 2018

Husmorstipset - rengör kaffekokaren!

Sista veckan innan semestern på gång för min del! Fyra av fem kollegor inledde sina semestrar redan förra veckan, och det har alltså varit mycket lugnt på kontoret denna vecka. Det finns en del restjobb att fixa, men jag har också haft tid att städa. Vilken lyx att veckan före sin semester verkligen få reda upp allt på skrivbordet (och i sitt rum), och alltså förhoppningsvis få inleda sin semester i lugn och ro och med en känsla av att allt är fixat. Fingers crossed, det är ju ännu två dagar kvar av veckan, så vi får hoppas att det inte kommer några stora överraskningar under den tiden.

I alla fall har vi haft tid även att städa, och i dag har jag - tadaa - rengjort jobbets kaffekokare! Och det var det jag tänkte tipsa om. Jag googlade olika knep för rengöring som inte innebar att man måste köpa specialmedel, och stötte på ett med bikarbonat (= matsoda i Finland) och citron. Först skulle man blanda bikarbonat i vattnet, sedan köra det genom bryggaren några gånger, sedan ett varv med citronvatten och till sist skölja med rent vatten. Och som det fungerade! Bikarbonatvattnet blev alldeles brunt, och till och med termoskannan - som jag trodde var sliten och därför helt brun i bottnen - blev skinande ren. Förmodligen därmed också alla rör som man inte ser.

Här förklarar Allers hur man gör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar