tisdag 18 september 2018

Två dagar i London

Helgresan till London startade hemifrån klockan sex på lördag morgon, då planet skulle gå redan 7.45. Det var ju ingen trafik vid den tiden, så vi hann till och med dricka en morgon-latte på Starbucks på flygfältet innan vi tog oss till gaten. Vad man än tycker om stora, multinationella företag får man nog medge att Starbucks kaffe smakar ljuvligt - inte minst tidigt på morgonen, när man är på väg på äventyr.

Efter flyg- och metrotransporten (samma tunnelbanetåg, från Heathrow till Covent Garden, så bekvämt utan byten) lämnade vi väskorna på hotellet och drog vidare till matmarknaden Borough Market vid London Bridge. Så fina torgstånd, läckra - men ganska dyra - råvaror och en massa folk. På bilden syns vår lunch, saltkött i bagel, där osten gratinerades med en minisvets. Praktiskt om man står på ett torg.

Efter lunchen promenerade vi längs södra sidan av Themsen, stannade på en öl på en uteservering, gick ett hastigt varv på Tate Modern - så fint när museerna i regel är gratis, så man med "gott samvete" bara kan titta in en stund - och gick över Milleniumbron till norra sidan, där vi promenerade vidare.

Vi gick lite i butiker, och mot eftermiddagen började vackra Carnaby Street vara ganska välfylld.

Middagen åt vi på Kiln, som beskriver sitt kök som inspirerat av Thailand, Vietnam, Laos och Burma. Menyn bestod av massor av små rätter, vi beställde väl sex stycken som vi delade på. Mycket spännande och mycket gott - inte minst fördrinken, Turmeric GT, som var smaksatt med gurkmeja. Säkert hälsosamt.

Efter en lång, lång dag, och massor av promenerande - stegmätaren uppgav 31.000 steg! - slängde vi oss sedan i sängen på hotellrummet, mycket nöjda med att ha valt ett så centralt beläget hotell.

Nästa morgon gjorde tidsskillnaden att vi vaknade mycket tidigt. Eftersom det mesta öppnar först vid lunchtid på söndag tog vi först en morgonpromenad i Primrose Hill. Vackert och lugnt, med fin utsikt över London och endast hundar, hundägare och småbarnsfamiljer som sällskap.

Sedan vandrade vi längs kanalen mot Camden Markets. Det var en intressant promenad, man gick längs en (emellanåt översvämmad) kaj längs kanalen och spanade på mer eller mindre risiga husbåtar och hus. Som vanligt fascinerades jag av blandningen i London. På en del båtar bodde uppenbart personer med rusmedelsproblem, under broarna låg uteliggare och vissa hundar sprang lösa. Ändå gick det - på samma kaj - uppklädda par och prydliga familjer med småbarn i vagn. Alla samsades lugnt om utrymmet, synbarligen utan problem.

Framme på marknaden åt vi en gammal favorit - friterad halloumi. Så fantastiskt gott!

Vi gick på marknaden och tog sedan bussen tillbaka till centrum för ett par timmars butiksspring. Efter det var det redan dags att ta tunnelbanan tillbaka till flyget. Hemma var vi klockan ett på natten mot måndag.

Summa summarum: det blir två intensiva dagar, men man hinner med hur mycket som helst när man bara är två vuxna med liknande viljor. Då vi känner till staden förut och inte har något som vi absolut måste se går det hur bra som helst att bara åka över en helg. Extra bonus denna gång: Vi gjorde - och åt - en massa nya saker!