onsdag 9 januari 2019

Skumpa morgon, middag, kväll

Efter jul- och nyårshelgen infinner sig ju i allmänhet en viss mättnad på mat, dryck och oregelbundna vanor, och man skärper sig glatt och återgår till vardagen. Förra veckan gick således (nästan) helt utan fet mat, efterrätter, godis och alkoholhaltiga drycker. I år har vi dessutom varit extra skärpsamma (minstingens nyord från när hon var liten). Femtonåringen föreslog en vegetarisk januari och vi nappade. Själv äter hon helt vegetariskt, resten äter vegetariska vardagsmiddagar men vad man känner för till lunch. Fredags- och lördagsmiddagen har både vegetariska och icke-vegetariska alternativ. Och hittills går det väldigt bra! Vi får planera middagarna lite bättre än de slentrianmässiga korv-köttfärs-fisk-alternativen, men det har blivit gott och man har varit behagligt mätt, aldrig övermätt men inte heller hungrig.

Men nu blev det ett tillfälligt avbrott i min skärpsamhet, känns det som. I går blev det en bastuöl. I morse, när jag kom till jobbet, serverades överraskande nog skumpa vid morgonmötet för att fira en grej. I kväll ska jag på traditionell födelsedagsmiddag på restaurang med min gudmor, vilket brukar betyda både underbar mat och goda drycker - och jag tänker njuta av allt. Men sedan blir det skärpning igen!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar