lördag 25 april 2020

Här är vi ännu

Vi är kvar på lande. Vi hade ju tänkt stanna några dagar, men sedan blev vädret så bra, och det finns ju inte direkt något som tvingar en tillbaka till stan så länge skolan och jobbet ska ske på distans. Enda problemet var att de rena kläderna tog slut, men tjugoåringen fick i uppgift att tvätta det nödvändigaste i den uråldriga pulsatortvättmaskinen - dessutom med tallsåpa, för tvättmedel fanns icke. Fläckar av spagettisås gick inte bort, kan vi rapportera, men kläderna blev väl litet fräschare.

Idag har samma tjugoåring gjort ett insekthotell av vasstrån och en mjölkburk, och placerat det i syrenhäcken. Så nu hoppas vi att insekterna ska trivas ännu bättre på vår backe, och pollinera alla våra växter.

Jag har flyttat mina trädgårdsland till den nya platsen idag. Det ena fyllde jag med ny mull, och så sådde jag ruccola, dill, persilja och lökar. Det andra landet ska sås först i juni, så jag fyllde det inte heller med mull ännu - onödigt att ogräset ska få ha party i den nya mullen innan jag ens har sått växterna. Där har jag tänkt mig fler örter, och kanske rödbetor - men de kanske behöver djupare mullager? Måste googla. Och så vill jag gärna odla zucchini i år, men de kanske får växa någon annanstans, inte tillsammans med örterna.

Efter arbetet med trädgårdslanden fortsatte jag med att plocka kvistar och elda upp dem. Sedan kom jag igång och grävde upp två av de där jobbiga, små alstubbarna mitt på stigen, som man snubblar över när man går. De sticker upp ett par centimeter ovanför marken, men när man försöker få bort dem visar det sig att man måste gräva upp en kubikmeter jord för att få upp dem. Nåja, båda är nu borta. Under tiden hade sextonåringen gjort middag, och efter att ha ätit och satt mig i soffan känner jag hur ledbruten jag är.

Dessutom inledde vi dagen med en 90-minuters promenad efter frukost, så idag har man minsann varit ute. Härligt. Valpen sprang dessutom fritt bredvid oss utan några som helst problem. Han är litet av en mamis och håller sig inom fem meters avstånd från mig om vi går på okänd mark - åtminstone tills vidare. Om vi är på bekanta vägar är han modigare och vildare. Vi har hittills inte vågat testa att ha honom lös då, det känns som om risken är stor att han springer iväg. Och något trafikvett har han definitivt inte än. Cyklar, motorcyklar och bilar bör alla jagas, tycker han.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar