måndag 27 april 2020

Mera trädgårdsarbete - och en strålande framgång

Igår kväll kom vi tillbaka till stan. Efter en vecka på sommarstugan, delvis i ganska kyligt väder, kändes det - och känns ännu - fantastiskt och lyxigt med bekvämligheter som lång, varm dusch, handtvätt med varmt vatten, tvättmaskin och diskmaskin, espressokokare, några olika rum som man kan arbeta i, ett stort utbud av rena kläder och varma golv överallt. Omväxling gör gott.

Idag, efter arbetsdagen, gav vi oss ut på gården i stan för att försöka få terrassprojektet här att framskrida. Den största stötestenen - förutom att vi har varit på annat håll ganska länge - var en stor buske (eller ett buskigt träd?), som jag har försökt bli av med ända sedan vi flyttade hit för tio år sedan. Man kan klippa ner den, naturligtvis, vilket jag har gjort varje år. Men stubben! Redan för tio år sedan grävde jag en stor grop runt den och försökte få upp den, men tvingades ge upp. Den hade så stora rötter, åt alla håll, och om man fick av någon rot hjälpte det inte alls - stubben var fortfarande omöjlig att rubba en millimeter. Så den blev kvar.

Nu var den dock ohjälpligt i vägen för den andra terrassdelen, som vi planerar där. Så jag tog i med nya tag, och grävde igen en enorm grop runt stubben. Slutresultatet var det samma, hur jag än grävde och hackade av rötter med spettet gick den inte att rubba. Till sist frågade jag en trädgårdsfirma, som sa att de kunde fräsa bort den för 220 euro - och då måste vi dessutom ta ner staketet och komma överens med grannen om att traktorn skulle få köra över deras gård. Jag var inte så ivrig.

Plötsligt en natt fick jag sedan en okonventionell idé, som jag först försiktigt presenterade för maken. Till min förvåning tyckte han inte den lät alldeles galen, så vi provade. Och det gick så bra! Först spolade vi av stubben med trycksprutan (kungstanken i min plan), så den blev så ren som möjligt och så mycket mull som möjligt sköljdes bort. Sedan, när man såg dem, kunde man plocka bort stenarna mellan rötterna. Och till sist såga av rötterna med motorsågen och - tadaa - lyfta bort stubben! Jag är sååå nöjd! Och stolt över att idén fungerade!

Nu tänkte jag täcka rotstumparna som blev kvar med tjock plast och fylla gropen med grus. Och sedan blir det terrassbygge!

2 kommentarer:

  1. Så fiffigt av dej.
    Kanske vi en dag kan sitta på terrassen över en kaffe? . Ha en trevlig Valborg

    SvaraRadera
  2. Ja! När terrassen väl blir klar ska vi ta en kaffeträff där. Det måste ju vara tillåtet t.o.m. i coronatider, om man bara sitter utomhus :)

    SvaraRadera