måndag 15 juni 2020

Båten är här!

På lördag morgon körde jag maken, äldsta och yngsta dottern och en pojkvän till östra Helsingfors, där båtköpet gjordes upp. Ingen av oss, utom maken, hade sett båten tidigare - i juni i coronatider är det helt klart snabba ryck som gäller vid köp av begagnade båtar, om man vill fundera ett tag är båten redan såld. Också vi sålde den gamla båten inom ett dygn från att den lades ut på marknaden.

Men båten var så fin! Sovplats för tre, bekväma sittplatser för åtta, vacker och välskött.

Jag lämnade resten i hamnen för att köra båten till sommarstugan och tog bilen och hunden och åkte i förväg. Det tog hela dagen för dem - vädret uppmuntrade ju till flera pauser och söndagskörande - och jag hann handla mat, klippa gräset och laga middag innan de kom.

Nästa dag fick alla åka (utom tjugo- och sextonåringen, som hade annat program i stan).

Även hunden, som fick prova sin nya flytväst. Lugn och avslappnad som han är gjorde han inte mycket väsen av sig, lade sig bara vid våra fötter och vilade - men ärligt talat tror jag inte han riktigt förstår charmen med båtutfärder. Ska man bara göra en dagstur i gassande sol tror jag nästan han trivs bättre med att bli lämnad i stugköket. Annat är det såklart om man stannar över natten eller åker på längre turer - då vill han nog vara med sina människor. 

Första båtturen för året, dessutom med tropisk värme och litet solsting, innebar som vanligt några överraskningar och missöden, beroende på ovana. Några var klassiska, som "Vänta nu, på vilken sida om den där pricken ska man egentligen åka?", och att jag en gång hoppade i land med en förtöjningslina som inte var fastsatt i båten, men ett var alldeles nytt. Den nya båten har en kajuta som man kan låsa, och eftersom min dator var med (jag hade jour på jobbet) låste jag den när vi tog iland vid en brygga och gick på glass. När vi kom tillbaka märkte vi att det fanns en vattenslang en bit ifrån vår båt, och bestämde oss för att flytta båten dit och fylla vattentanken. Sagt och gjort (men inte genomtänkt), maken och tioåringen hoppade i båten och stötte ifrån - och märkte sedan att båtnyckeln låg i min ficka, på bryggan. Då var de redan ganska långt ut, utan nyckel, och båten drev. Men modiga tioåringen hoppade i och simmade efter nyckeln, så allt löste sig utan värre problem. Note to self: Meddela de andra om du låser båten och tar med nyckeln. Note to self II: Kolla att du har nyckeln med innan du kastar loss. 


Så fin båt! Jag som tyckte att den gamla, öppna båten var riktigt bra och alldeles tillräcklig för våra behov, är nu helt förtjust. Tung och stadig båt, som inte ens gungar till när man stiger ombord. Bekväma stolar att sitta och njuta i. Solbädd. Badplattform, där (minst) tre personer kan sitta och bada fötterna. Bekvämt bord där man kan äta lunch eller morgonmål. Minikök och handfat med sött vatten. Och sovplatser, som vi inte ens har testat ännu. Blir spännande.

Förutom att åka båt har vi egentligen bara ätit under helgen. Lördagens efterrätt var klassikern maränger, vispad grädde och bär, men denna gång med twisten hackade basilikablad. Blev väldigt gott! 

Och så kokade jag litet saft på de sista röda vinbären från i fjol och årets rabarber.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar