onsdag 10 juni 2020

Sommarliv

Nog är det speciellt, det här coronaåret. Eftersom man ändå jobbar hemifrån hela tiden är det ju inte så noga var man befinner sig, bara man har internät (och el och en plats att sitta på). Alltså har jag tillbringat ganska mycket tid på lande de senaste veckorna, och det är ju väldigt fint. Tioåringen och hunden har hängt med mig hela tiden, tjugoåringen ibland, medan maken har stannat i stan och sällskapat med sextonåringen som ju inte kan sköta sitt sommarjobb på distans.

Valpen är så nöjd. Om man skulle fråga honom önskar han nog att coronapandemin aldrig ska gå över. Alla är hemma hela tiden, alla vill gosa med honom och han får springa fritt hela dagen. Här ser han ut som en makaron när han gnuggar nosen efter ett dopp i sjön. Och så kan jag rapportera att han idag har visat tecken på goda framsteg sådär förståndsmässigt inte mindre en TVÅ gånger. Första gången var tre på natten, när han kom till min säng och väckte mig genom att gnälla. Det brukar han inte göra, så jag gick ut med honom och han bajsade genast. Tänk att han nu aktivt bad om att få gå ut, istället för att ... tja, helt enkelt bara göra det på mattan. Andra gången var på dagen, när jag insåg att vi inte hade sett honom på flera minuter. Jag ropade, och då kom han farande så snabbt att han nästan snubblade över sina egna framben, långt bortifrån (ända bakom grannarnas garage). Direkt när jag ropade. Mycket bra (det kan möjligtvis vara tills han upptäcker tjusningen med att jaga, antar jag).

Idag är det väldigt varmt. Efter jobbdagen (som idag faktiskt var både lång och full av möten) gick vi ner till stranden och beskar vassen med tjugoåringen. Till sist tog vi alla ett dopp, så också jag blev av med vinterpälsen.

Såhär fint blev det!

Och potatisen, som vi sådde den 14 maj, har nu kommit upp. Oklart ännu hur man ska veta när de är färdiga - måste googla litet. Men det lär väl nog ta några veckor ännu.

Och en väldigt spännande sak är på gång: Vi sålde vår gamla, öppna båt, och på lördag ska vi köpa en ny (begagnad) - som man kan sova i! Tanken är att maken, jag och tioåringen (och hunden) ska kunna sova där - det är ju ändå ganska ofta vi är på tremanhand nuförtiden. Om alla andra kommer med får vi ta med ett tält. Och på dagsutfärder ryms vi förstås alla.

På lördag ska vi (eller några av oss) köra den från Helsingfors till vårt lande. Så spännande! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar