torsdag 6 augusti 2020

Skördetid


Jag började ju jobba på måndagen igen - men så var det så lugnt på jobbet, ingen panik alls, och jag har så många plustimmar att ta ut, så jag frågade om jag kunde vara ledig torsdag-fredag. Och det gick hur bra som helst. Så jag tog de två yngre flickorna, som också är lediga, och åkte till Tenala-lande.  


På förmiddagen gick jag ut på gården och plockade litet hallon i buskarna vid bastun. På väg upp igen kollade jag på ett annat ställe på gården, och hittade ett så stort och givmilt hallonbuskage att jag genast kallade ut också döttrarna.

Inte illa på en timme!

På eftermiddagen var vi ännu ett varv till blåbärsskogen med mommo, och man kan väl säga att det blev ett tillfredsställande bär-resultat idag.



Och kantareller till en sås, men den åt vi upp med detsamma.

Jag har nog något samlardrag i mina gener, märker jag. Jag blir mycket, mycket tillfreds av att samla och äta egenplockade bär. Besatt blir jag inte, för min del får det gärna bli kvar bär i skogarna, men nog är det fint att samla sin egen föda.

Eller odla - nyheten för corona-året. Zucchinina artar sig bra, vi har redan ätit upp ett tiotal. Mycket gott, och på något sätt otroligt att det kan bli mat (och så mycket mat!) från bara ett litet frö.

Också tomatplantorna, som vi sått från frön, mår oerhört bra på den här bördiga backen. Det är nästan konstigt att det har blivit en sådan här djungel - de som har så små krukor (hade inga stora i det skedet). Mommo har vattnat flitigt. Det finns massor av blommor och kart, men vi får väl se om de hinner mogna.

Det var dagens skörderapport,det.

1 kommentar:

  1. Tack för Rapporten och låter även i övrigt, att Semestern, har varit Avkåpplande.

    SvaraRadera