fredag 16 oktober 2020

Morgonbestyr


I morse, när jag satt vid matbordet och drack kaffe och läste tidningen i godan ro, hörde jag ett oväntat och omisskännligt fladder precis bakom mig. Det var en talgoxe, som flaxade mot fönstret 30 cm ifrån mig. Den måste uppenbarligen ha kommit in genom köksfönstret, som stod på glänt.

Jag hoppade upp och stängde in hunden i ett annat rum. Samtidigt meddelade maken att hans möte börjar NU, och stängde in sig tillsammans med hunden. Jag fick ett litet stresspåslag vid utsikten att ensam försöka få ut fågeln utan att den

a) skräms ihjäl

b) bajsar överallt i vårt hus

- men så hann jag knappt börja innan den satte sig på dörren till balkongen (som maken öppnat innan han gick på sitt möte), och när jag flaxade och lät bakom den för att skrämma den åt rätt håll flög den helt enkelt ut. Ingen skada skedd, varken för fågeln eller vardagsrummet, men en rivstart på morgonen (antagligen både för mig och fågeln).

Jaja. Minstingen har en kompis över natten, och nu börjar det höras ljud från hennes rum. Jag ska jobba ett tag till, men slutar tidigare idag. Och i kväll bär det av mot Åland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar