måndag 26 augusti 2013

Veckoslutsprogram

På fredagen åkte maken till lande med femtonåringen och tre av hennes kompisar. Jag stannade i stan med de tre minsta systrarna och bjöd hem två av mina äldsta väninnor (alltså från skoltiden, inte äldsta i absolut ålder :)) med några barn, mycket trevligt. På lördag morgon packade jag barnen i bilen och sammanstrålade med maken på en bensinstation vid Åbo motorväg, och så styrde vi kosan mot Nådendal. Vi åt en fantastisk lunch på restaurang Trappi och därefter promenerade (skuttade, hoppade, klättrade) de två minsta flickorna och jag över bron till Mumindalen (maken och trettonåringen föredrog annat dagsprogram).

Jag gillar konceptet med Mumindalen. Man är ute i princip hela tiden, det finns inga karuseller eller motsvarande, man går längs stigar i naturen med spännande utställningar och upplevelser och kan se på små teateruppträdanden eller delta i lekar.

Och umgås med muminfigurerna, förstås. Ungarna är förtjusta. Men ganska dyrt känns det nog, 25 euro per man från och med tre års ålder. Blir en hel del för en familj.


Nyhet sedan sist: En vilopark! Massor med hängmattor upphängda i skuggan, där man fick vila mellan varven. Vilken strålande idé!

Nöjda och belåtna åkte vi sedan alla mot lande, där femtonåringarna hade förberett middagen. Där  tillbringade vi sedan söndagen, med båtutfärd och lunch på terassen i det fantastiska sensommarvädret. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar